Stevnetrening - hva det og hvordan skiller det seg fra vanlig trening?

Merkelapp Bakgrunnsinformasjon
0

Som fersk skytter kommer du på ordinær skyte-trening hver tirsdag, og opplever forhåpentligvis etterhvert at du sakte men sikkert skyter bedre og bedre. Hvorfor det?

Fra dine første spennende skudd, hvor du sannsynligvis bare var opptatt av å oppleve  hvordan det er å skyte, har du etterhvert begynt å få mer kontroll over forskjellige elementer under skytingen
  • Liggestillingen. En stabil og god stilling er alfa og omega for all skyting, uansett om du skyter liggende, knestående eller stående.
  • Om du allerede skyter med reim, så kjenner du at reimen bærer våpenet. Du skal med andre ord ikke føle at det er du  som må løfte våpenet. I så tilfelle vil du virkelig utsette arm-musklene dine for statisk spenning og du vil gjerne begynne å riste, eller på andre måter ikke klare å holde våpenet stabilt. Husk at skyting med reim skal føles mer stabil enn skyting med støtte!
  • Våpenets plassering i skulderen. Kanskje du har kommet så langt at du nå tar fatt i kolbens bakende og fører kolben opp i skulderen, slik at kolbens plassering skal bli mest mulig lik fra serie til serie? Ofte vil aspiranter holde i pistol-grepet og "dra" våpenet opp i skulderen, noe som ofte medfører at kolben er forskjellig plassert fra serie til serie.
  • Håndens plassering i pistolgrepet med spesiell fokus på avtrekkerfinger og tommel. Du passer på at du har avtrekkeren plassert mellom pekefingerens to ytterste ledd, og at tommelfingeren enten peker rett opp? Hensikten er å få til likt avtrekk fra skudd til skudd, selv om vi må ta våpen ut av stilling for magasin-bytte eller hvile.
  • Du er kjent med trykkpunktet på våpenets avtrekker. Når du kommer til trykkpunktet er det like før.
  • Pusten ved grov- og fin-sikting. Du trenger luft! Ta derfor noen dype magadrag før du fører våpen opp i skyte-stilling. Under grov-siktingen passer du på at du har tilnærmet lik menge luft i lungene som forrige skudd (hint, blås helt ut og så litt inn. "Bunnen" i pusten din er referansepunktet for tomme lunger). Fin-siktingen starter når bestemmer deg for å skyte og du begynner å holde pusten. Nå er det ofte ikke mer enn 5-7 sekunder til avfyring, Om du "går tom for luft" avbryter du og gjentar grov- og fin-sikting prosedyren.
  • Avtrekket. Det er noe av det du hører Bob messer mest opp! Du hører'n nesten "ta roooooolig avtrekk nå" . Når du er i fin-sikting fasen (holder pusten), og pekefinger har trykket inn avtrekker til trykkpunktet, er det utrolig viktig at du klemmer av avtrekket så forsiktig som mulig. Prøv å få til en "klemme bevegelse" mellom tommel og pekefinger! Hensikten er å få avtrekkeren til å bevege seg mest mulig rett bakover.
  • Du venter 1-2 sekunder etter avfyring før du gjør noe som helst! Denne fasen kalles etter-avtrekket og hensikten er todelt. For det første "programmerer" du kroppen din til å ikke reagere like etter skuddet. Uerfarne skyttere vil gjerne hive hodet til siden for å se på monitoren hva resultatet ble. Denne uvanen medfører at muskelspenninger bygges opp før skuddet er avlevert, og følgelig er du ikke så rolig som du kan være under selve avfyringen. Den andre store fordelen med et godt etteravtrekk er at du med noe erfaring kan "se" hvor skuddet traff! Om du klarer å legge merke til hvordan løpet beveger seg under selve skuddet kan vi dessuten si noe om stillingen din kan forbedres. Rekyl-bevegelsen skal være minst mulig og rett opp. Går den til opp og til høyre eller venstre kan vi justere stillingen din ørlite for ennå bedre skudd!
  • Etter hvert skudd, og når etter-avtrekket er gjennomført, tar du ladegrep uten å ta våpen ned fra skyte-stilling. Hensikten er selvsagt å unngå å ødelegge skyte-stillingen din fra skudd til skudd. Etter noe erfaring her, vil du se at du får bedre og bedre samlinger!

Puuh, mange detaljer ikke sant trening vil de fleste skyttere etterhvert føle at de får mer og mer kontroll over elementene ovenfor. Resultatene vil da ofte vises som bedre samlinger, og etterhvert bedre poengsummer.

Hvorfor opplever derfor mange skyttere at prestasjonene går ned  når man kommer i konkurranse?

Er det noe skyting som idrett virkelig får frem, så er det samspillet mellom din mentale og fysiske tilstand! Det fysiske har vi nettopp dekket ovenfor. Foruten at du er normalt godt trent (Jepp, fysisk trening og god kondisjon er svært viktig for god skyting!), og gjennomfører prosedyrer på en god måte som forklart ovenfor, så betyr også det mentale enormt mye i skyting!

Under forsøker jeg å liste opp noen faktorer som medfører at du som skytter kan bli mer stresset. Husk at ved å kjenne til dette, bekjemper du stress og frykt med kunnskap og vil forhåpentligvis bli bedre til å motvirke de forskjellige faktorene. Jeg har også til hensikt å øke forståelsen for stressfaktorene hos foreldre og foresatte. Kanskje deres innstilling kan hjelpe til?

Det mentale  ja .... Det innebærer at om du eksempelvis er sliten og trøtt, sint eller frustrert, eller kanskje trist og lei, så vil dette påvirke hvordan du skyter. Det samme gjelder om du er spent eller stresset!!

På dine første skytterstevner vil du derfor kanskje oppleve følgende faktorer;
  • Skytekonkurransen er til en fast tid og et fast sted (typisk må man melde seg på på nettet, og du får derved en oppsatt skyte tid). Bare dette faktumet kan starte stress-reaksjonen hos noen, selv om det ikke skiller seg noe fra ordinær trening (du vet at vi starter kl. 18:00 hver tirsdag!). Det å delta på et stevne føles likevel som "noe mer" enn ordinær trening.

    Kanskje du også føler på at "ja, nå må familien min også tilpasse seg" i form av at det må passe for mamma, pappa eller andre foresatte å faktisk kjøre deg til stevnet og avsette tid til stevnet. Eksempelvis får du skytetid kl 11:00 i Andebu, og da må dere dra kl. 09:30 fra Nøtterøy og dere er ikke hjemme igjen før senest 12:30. Stevne tiden skal med andre ord passe for fler enn deg som skytter. Som skytter vil man raskt kjenne på følelsen av at du "bruker" andres tid, og sette deg selv i posisjonen at du da må "levere" for at denne tiden skal være verdt det for familien.

    Beste rådet her er at foreldre og foresatte definerer dette som en fin felles aktivitet, som vi alle kan ha glede av. Husk at det ofte er kafeteria, kaffe, vafler, mange andre koselige foresatte (i samme situasjon), og ikke minst storskjerm hvor dere kan følge med på. Ofte er det mye mer spennende enn man først tror! Jeg er kanskje ikke helt 100% objektiv her, men synes selv at det er veldig godt og åpent miljø i skyttersporten. De aller fleste vil mer enn gjerne snakke om skyting og andre ting!
  • Tilbake til skytteren ... mamma, pappa eller andre foresatte er med .... Jupp, de er "med" også på trening, men det er likevel noe annet. På stevne er de virkelig med. Kanskje du som skytter ønsker å vise dem "se hvor god jeg er blitt!". Slikt bygger spenninger!
  • Ooops, sa jeg "storskjerm" i sted... Faktumet at alle skiver vises i sanntid på storskjerm kan også stresse skytteren. Når han eller hun vet  at "nå ser mamma og pappa alt jeg gjør, skudd for skudd", så øker trykket igjen, og skytteren kan fort få et ønske om å vise alle hvor godt han eller hun skyter!
  • Kanskje du som skytter også er redd for hvordan du skyter i forhold til andre? Det er mulig at du og kompisen din på trening har hatt en uoffisiell konkurranse tilsvarende "nå skal vi se om ikke JEG slår DEG, ha ha"! Vanligvis slår dere hverandre annenhver gang ... på trening  I en konkurranse vil dette avgjøres skudd for skudd, og det endelige resultatet står svart på hvitt. Selv om det er kjekt med små internkonkurranser så kan det fort vippe over til "ooops, nå vil det vises for alle og enhver at det faktisk er JEG som skyter dårligere enn DEG"!

Om du har lest alt til nå, så sitter du nok med en følelse av at "oi, ja det er mye mer enn bare fysiske prosedyrer som beskrevet i første avsnitt!" ...  og her er hovedpoenget:

Evnen til å takle alle de mentale utfordringene i skyting får man rett og slett ikke trent godt nok på om man ikke også deltar i skyte-stevner.

Jo, du vil oppleve lignende erfaringer på trening, men ikke med fullt trykk slik som på stevner.

Som fersk skytter er det nesten naturgitt at dine første stevner blir en liten nedtur. Forsøk derfor å heller tenke slik:
  • Jeg har begynt med skyting fordi jeg liker skyting ... og det å skyte er en positiv opplevelse. Som fersk skytter setter du pris å lære å behandle våpen og utstyr på en god måte. Husk å KOSE-SKYTE hvor du nyter alle årsakene til at du begynte med skyting i utgangspunktet!!
  • Jeg ønsker å delta på stevner for å se hvordan det er og hvordan det organiseres. Selve skytingen er helt underordnet og det endelige resultatet tenker du ikke på (husk igjen Bob som sier "jeg d....er i resultatet, det er samlingene vi jakter på").

    Du kan selvsagt delta på mange stevner på denne måten. Det er INGEN grense for hvor mange stevner du som skytter ønsker å ha i erfarings-potten!

    Poenget er at du blir kjent med hvordan stevner fungerer.
  • Denne samme vinkelen skal familie og foresatte ha. Vi drar rett og slett på en tur hvor vi skal oppleve noe nytt - alle sammen. Vi skal primært ha "opplevelse-radaren" på og kose oss sammen. Vi er IKKE her for å se vår sønn eller datter konkurrere!!
  • Under dine første stevner skal du som nevnt fokusere på KOSE-SKYTING. Om du fokuserer på å gjennomføre hver serie og hvert skudd i henhold til prosedyrene i det første avsnittet, så gjør du noe veldig smart. Derfor, for hvert skudd skal du gjenta noen trigger-ord inni deg (under ser du mine trigger-ord).

    * TOMMEL. Jeg plasserer pekefinger og avtrekker på tilnærmet samme måte i pistolgrep og avtrekker.
    * SIKTE. Jeg passer på at jeg sentrerer baksiktet i forsiktet mot skiven (husk "sirkel i sirkel i sirkel" tegningen")
    * BLINDTEST. Teknikk for å sikre at stillingen er riktig og at det såkalte "nullpunktet" i stillingen er mitt i blinken. Dette vil dere lære mer om etterhvert
    * KLEMME. Instruerer meg om å klemme av avtrekket så rolig som mulig!

    Ved å tvinge deg selv til å følge en viss prosedyre for hvert eneste skudd, vil du oppdage at du fokuserer bedre. Du glemmer rett og slett litt av alle faktorene som er rundt deg, og kroppen og hjernen slapper bedre av.
  • Ikke vær eplekjekk og starte en kompis-konkurranse hvor du skal slå ham eller henne. Sjansen for det er DU som blir skuffet er tilstede!!! Vær heller glad  på andres vegne og for alle som har en god dag og skyter godt. Det er en herlig følelse den dagen du skyter godt og du blir tildelt gode følelser og tanker fra andre skyttere og foreldre!!

Det flotte med livet og hvordan vi fungerer er: Jo mer vi øver og trener på noe, desto bedre klarer vi det. Dette gjelder også situasjoner hvor du i starten er nervøs eller stresset. Ved å utsette deg selv for slike situasjoner, vil du helt automatisk bli bedre til å takle situasjonene, og du vil oppleve en herlig mestringsfølelse!

Velkommen på stevner!

Legg igjen en kommentar

:-D:-o:-p:-x:-(:-):-\:angry::cool::cry::emb::grin::huh::laugh::lips::rolleyes:;-)

Merkelapper